Az egyik általános forgatókönyv, amikor autószállításra lehet szükségünk, amikor külföldi utunk során autónk forgalomképtelen állapotba kerül. Persze vannak olyanok is, akik Ausztriában vagy Németországban vásárolt autóikat szeretnék trélerrel hazaszállíttatni.
Összegyűjtöttünk néhány hasznos információt az autószállításról, egy Sárga Angyal nevű nagy múltú szolgáltatásról.
Mielőtt belevágnánk, a balesetekkel kapcsolatban fontosnak tartjuk a következőket: ha az úton közlekedve lerobbantunk, balesetet szenvedtünk, összetörtük az autónkat, az első dolgunk legyen, az emberi élet mentése, és a gépjárműről való gondoskodás.
Az autónk mentésére autómentő szolgáltatást hívjunk. Az autómentők diszpécserközpontja a nap 24 órájában hívható. Az adatok egyeztetése után a legjobb megoldást kínálják az ügyfeleknek. Az autómentő megérkezése után a sérült, működésképtelen autót felpakolják és igény szerint otthonunkba, vagy a választott autószerviz helyszínére szállítják.
Sárga Angyal
Régi időkre nyúlik vissza ez a márkanév, ami az idősebb generációknak reflexszerűen ugrik be, amikor autómentésre vagy szállításra gondolnak. A Sárga Angyal a Magyar Autóklub (MAK) egyik szolgáltatása, akik folyamatosan együttműködnek a FIA nemzetközi szövetségben regisztrált külföldi autóklubokkal, hogy egy egységes, nemzetközi minőségi feltételeknek megfelelően kínálhassák szolgáltatásaikat.
A 188-as segélyhívó számon jelentkező diszpécser központ munkatársai gondoskodnak róla, hogy a legrövidebb időn belül a Sárga Angyalok a helyszínre érkezzenek és a mentés kezdetét vegye.
Autószállítás külföldről
Alapvetően két szituáció van, amikor külföldről szállítjuk haza autónkat: az egyik, ha elakadunk, ekkor gyakorlatilag autómentésre van szükség, előre nem nagyon lehet rá felkészülni, így inkább a másik esetről érdemes beszélni, a külföldi autóvásárlást követő szállításról.
De megéri-e behozni autót?
Az első és véleményem szerint alapvető feltétel, a nyelvismeret. Adott ugyanis egy külföldi ország, ahol a helyi használtautó oldalakat kell folyamatosan monitorozni, valamint adott esetben felvenni a kapcsolatot a tulajdonossal vagy közvetítővel.
Ismerni kell továbbá az adott országban érvényes – az autók műszakijára vonatkozó – szabályokat is. Németországban például új autó esetén 3 évig érvényes a műszaki, míg Magyarországon négyig.
Számolni kell az utazási költségekkel is, ami vonattal is könnyedén 150-200 euró tud lenni, másik autóval pedig benzinköltség és autópálya díjak is lesznek, valamint egy sofőr is kelleni fog, aki az autót utána hazavezeti.
Megéri-e trélert bérelni?
Az jó hír azoknak, akik ebben gondolkodnak, hogy egy személyautó szállítására alkalmas tréler vezetéséhez a B kategóriás jogsi elegendő. Kölcsönzéséhez azonban általában egy 100-150 ezer forint körüli kauciót kell letenni.
A költségoldalon itt is lesz benzinköltség (kb. 10l/100km), valamint autópálya matrica (vannak, akiknél a környező országok főbb autópályáira szóló matrica benne van az árban) és a bérleti díj, ami két napra 45-55 000 Ft körül számolható.
Az exportrendszám, a kinti okmányirodai díjak és a regisztrációs adó még a végén hozzájön a summához, amik országonként és autónként eltérnek, de számolni mindenképpen kell velük.